مفهوم «فضا» در نمایش های سنتی ایرانی با تأکید بر تعزیه و تخت حوضی- پروژه عملی: کارگردانی نمایش «ماه و پلنگ»

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
  • نویسنده مجتبی رفیعی
  • استاد راهنما مسعود دلخواه
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

این پایان نامه در سه فصل که عنوان های آن به ترتیب عبارت اند از: «مقدمات»، «فضا و تعزیه» و «فضا و تخت حوضی» به نگارش درآمده و به بررسی مفهوم فضا در نمایش های سنتی ایرانی میپردازد. شیوه ی تحقیق در این رساله گردآوری کتابخانه ئی است و بر پایه ی نگاه تحلیلی ــ تاریخی استوار گشته است. نمایش های ایرانی در بخش اعظمی از تاریخ خود از داشتن مکانی دائمی برای اجرا برخوردار نبودند و لاجرم مکان ها و فضاهای دیگـری را برای اجرا مورد استفاده قرار میدادند. این مکان ها عمومن فضاهائی شهری هستند که با توجه به ویژگی های معماری خود به نمایش های سنتی امکان اجرا میدهند. الگوی اجرائی که در این مکان ها شکل میگیرد بر پایه ی الگوی دایره ئی است. نمایش های سنتی ایرانی کاربری مکان های مورد استفاده را تغییر میدهند و فضائی جدید میسازند. این نمایش ها که پیوندی ناگسستنی با حواس شنیداری ـ دیداری دارند بیش از آن که در پیش چشم رخ دهند، در ذهن و تخیل تماشاگران به وقوع میپیوندند. از سوی دیگر، فرهنگ یکپارچه نگر ایرانی که تمامی پدیده ها را تکه هائی از یک حقیقت واحد میپندارد، زمان و مکان را نیز در پیوند با همه جائی و همیشگی (وحدت مکانی و وحدت زمانی) فهم میکند. این مسأله باعث میشود تماشاگر تعزیه خود را در واقعه ی کربلا حاضر ببیند و تماشاگر تخت حوضی یکی از یاران و هواداران شخصیت محوری (سیاه) قرار گیرد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مفهوم مرگ در تعزیه – پروژه عملی: کارگردانی نمایش "بالکن"

در این رساله سعی شده است تا از منظر نمایش تعزیه به باورها و اعتقادات درباره مرگ در میان باورمندان به تعزیه پرداخته شود.

مسئله ی تقلید و مشارکت تماشاگر در نمایش های ایرانی – پروژه عملی: کارگردانی نمایش «هنرمند گرسنگی»

میمسیس (تقلید) یکی از مفاهیم بحث انگیز در تاریخ اندیش? بشر است. این مفهوم با در نظر داشتنِ پیشینه ای که در دانش و فرهنگ غرب دارد، از چهار بُعد در نمایش های ایرانی قابل بررسی است: 1- مفهومِ «تشبّه»، قرابتِ عمیقی با برخی از مفاهیمِ سنتیِ «میمسیس» غربی دارد. تشبّه به امامان (ع)؛ تشبّه به کفار و دشمنان ائمه و تشبّه مردان به زنان؛ از مسائل مناقشه برانگیز فقهی هستند که شاهد حضورِ آن ها در تعزیه نیز هستیم. اهمیتِ...

15 صفحه اول

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

برسی تطبیقی تربیت بازیگر در نمایش های شرق (چین و ژاپن) با تاکید بر نمایش های ایرانی(تعزیه و تخت حوضی)

امروزه به دلایل بسیاری لزوم بازشناسی و ثبت و حراست از میراث گرانبهای گذشتگان احساس می شود. در خصوص تاریخچه، ریشه یابی خواستگاه های هنرهای نمایشی ایرانی و موارد دیگر پژوهش های فراوانی شده است. اما در زمینه چگونگی پرورش و تربیت بازیگر که از ارکان اصلی این گونه های نمایشی محسوب می شود، تلاشی نشده است. این بی توجهی تا این حد است که حتی عده ای از اساتید این هنرها بر این باورند که اساسا روش و شیوه خا...

بررسی نشانه شناسی موسیقی ایرانی در نمایش تعزیه

در آیین تعزیه، موسیقی به دو شکل مورد استفاده قرار می گیرد: 1- موسیقی آوازی، 2 موسیقی سازی یا غیرآوازی. موسیقی مذکور، موسیقی ایرانی است که دارای ژانرهای متعددی است. در این مقاله که به روش توصیفی  تحلیلی به نگارش درآمده، موسیقی آیین تعزیه به مثابه کی متن، که از لایه های مختلف شکل گرفته، براساس نظریه نشان هشناسی لای های مورد بررسی قرار گرفته است. با ت یکه بر نشان هشناسی لایه ای می توان کلیه لا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023